Konflikthantering inom samspelsområdet

Konflikter är en oundviklig del av att leva och verka tillsammans. Trots det har vi ofta svårt att hantera konflikter konstruktivt. Jag återkommer regelbundet till Lasse Brännlunds bok ”Konflikthantering – Handbok för realister”, som kombinerar klarsyn med omtanke.

Verksamhetens fyra beståndsdelar

Lasse Brännlund använder en modell för att beskriva fyra grundläggande delar av en verksamhet:

  • Det sociala. Fokus på kommunikation och relationer (externt och internt), behov, atmosfär med mera.
  • Utveckling. Fokus på visioner mål, motivation, delaktighet och personlig utveckling.
  • Produktion. Fokus på resultat, effektivitet, planer och prestationer.
  • Ordning. Fokus på ansvar och befogenheter, makt och kontroll, etik och moral.

 

Konflikthantering och samspelet i organisationen

De flesta konflikter utspelas i samspelet mellan människorna i organisationen, men det är troligt att många av dem har sin grund i något av de andra områden. Det vill säga att man klär problem som egentligen handlar om makt, oklara visioner, bristande mål och liknande i termer av relationer eller personer. Samtidigt finns det naturligtvis också många anledningar till konflikter som faktiskt handlar om mellanmänskliga frågor, om sociala gränser som inte respekteras eller om verksamhetens syfte och mening.
 

Vanliga fällor man lätt går i när man ska tackla konflikter i samspelet

  • Gissningar och felval. Man försöker gissa sig till vad andra vill – personalen, kunderna, målgruppen.
  • Syndabocksmetoden. Man skapar en rollfigur för att avleda besvärande uppmärksamhet. Om bara syndabocken försvinner blir allt bra. Ju svårare kris, desto högre upp i organisationen utser man sina syndabockar.
  • Mysfällan. Man försöker sopa konflikterna under mattan med en trevlig utflykt eller en rolig konsult.
  • Stormöten. Man ordnar stormöten för att rensa luften. Det kan fungera, men kräver att deltagarna kan respektera och lyssna till varandra, vilket sällan är fallet när man börjar hantera en konflikt. Tar man till stormöten för tidigt leder de oftast till en skärpning av konflikten.
  • Flumfällan. Man ersätter saknade visioner med ogenomtänkta projekt eller obegripliga program.
 

Vilka möjligheter till verklig konflikthantering finns i samspelsområdet?

  • Skapa acceptans för olikheter. Vilket kräver kommunikation med tydliga regler, t ex att skilja på sak och person.
  • Förbättra atmosfären. Genom att öppna kommunikationen om det som är svårt och kanske göra saker tillsammans.
  • Bearbeta relationer. Dels internt genom kommunikation och fokus på den gemensamma idé som kan skapa engagemang. Dels externt genom kommunikation med kunder och målgrupp och behovsinventering hos dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *